Tom dziewiąty przedstawia czytelnikom najwcześniejsze utwory prozatorskie Mrożka. Opowiadania z Trzmielowej Góry to jego pierwsze teksty satyryczne, jakie zostały opublikowane. W ślad za nimi, w tym samym 1953 roku, wydano zbiorek Półpancerze praktyczne, który od razu ugruntował pozycję pisarza. Książeczka mułów zasługuje na miano wnikliwego studium socjologicznego, któremu szata satyryczna przydaje atrakcyjności i sprawia wiele uciechy w czytaniu. Opowiadanie Z ciemności z tomiku Słoń, wydanego w 1957 roku, brzmi, jak gdyby napisano je w czasach dzisiejszych. Podobnie w zbiorze Wesele w Atomicach autor w sposób niepowtarzalny wydobywa paradoksy rzeczywistości.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Bajki robotów po raz pierwszy ukazały się w 1964 roku. Od tego czasu nieustannie bawią i zadziwiają swą oryginalnością. Lem, jak sugeruje już sam tytuł, połączył w tej książce światy na pozór sobie obce: baśniową akcję przeniósł w kosmos, a księżniczki i czarodziejów zamienił na inteligentne i przede wszystkim obdarzone uczuciami maszyny. Powstał w ten sposób utwór wymykający się wszelkim klasyfikacjom, dzieło, które może być czytane przez młodszych czytelników, ale także przezwymagających miłośników fantastyki naukowej, skrzące się błyskotliwym humorem i arcyzabawną groteską.W świecie lemowskich robotów nie brakuje istot wrażliwych i dobrych, ale są też tacy, którzy za wszelką cenę chcą narzucić pozostałym swoją wizję rzeczywistości. Czy to nam czegoś nie przypomina?
UWAGI:
Tekst oparto na wydaniu : Stanisław Lem Dzieła zebrane, red. nauk. Jerzy Jarzębski, t. 16 Cyberiada z 2001.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 000115 od dnia:2024-04-22 Wypożyczona, do dnia: 2024-05-22
Mało jest w Polsce pisarzy tak jak Lem wyczulonych na grę językową, stylizację, parodię. Autor "Bajek robotów" na początek zszywa dwie dziedziny słownictwa, które przedtem nie chciały nic o sobie wzajem wiedzieć: zbiór terminów współczesnych nauk ścisłych i językowy repertuar baśni.W efekcie powstaje wiele zbitek słownych, które od pierwszej chwili przyciągnęły uwagę krytyki czytelników jako charakterystyczną znamię stylu książki...
Kanon opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza, jednego z najwybitniejszych pisarzy polskich XX wieku, nazywanego już przez krytykę literacką dwudziestolecia międzywojennego "urodzonym nowelistą". W książce znajdziemy utwory takie, jak m.in. "Brzezina", "Panny z Wilka", "Matka Joanna od Aniołów", "Zygfryd", na podstawie których Andrzej Wajda, Jerzy Kawalerowicz i Andrzej Domalik nakręcili głośne i znakomite filmy. Iwaszkiewicz jest pisarzem kilku epok, wszystkich rodzajów i gatunków literackich, pisarzem wielu poetyk. W swojej twórczości - czy to poetyckiej, czy prozatorskiej, czy eseistycznej - niezmiennie głosi pochwałę życia jako takiego, nieustannie wyraża zgodę na to jakim ono jest. Mimo że wnioski, które z jego utworów płyną, wydają się najczęściej pesymistyczne. Człowiek wobec historii skazany jest na klęskę, nie zmieni on ani porządku historii, ani tym bardziej porządku natury. Ale też jest Iwaszkiewicz wielkim apologetą życia, również nierozdzielności życia i śmierci. Jego bohaterowie umierają młodo, rzadko zaznawszy wcześniej szczęścia. Jednak dzięki ich śmierci, ci którzy zostają mogą zobaczyć świat w jego doskonałości, ujrzeć jego ciągle się zmieniające kształty i barwy, poznać symfonię jego zapachów i smaków.
*Siedem opowiadań - siedem filmów (Andrzej Werner);*Dom na pustkowiu;*Matka Joanna od Aniołów;*Róża;*Kochankowie z Marony;*Brzezina;*Panny z Wilka;*Kościół w Skaryszewie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wybór opowiadań z różnych okresów życia i twórczości pisarki. Tytułowy Czarny warkocz - opowiadanie z 1983 roku - wspomnienie o matce, Ormiance, którą charakteryzował długi czarny warkocz. Tenże warkocz posłuży do pełnego rozrzewnienia, miłości i tęsknoty słowa o matce, domu rodzinnym, dzieciństwie i młodości pisarki.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Zbiór ten został opracowany przez samego autora na tydzień przed śmiercią. W tomie zamieszczono przekrój utworów pisarza od opowiadań wczesnych pisanych przed wojną po lata sześćdziesiąte. Andrzejewski, co widać w jego twórczości, w okresie powojennym związany był z partią, w późniejszym okresie wiara w idee komunizmu, a zwłaszcza w ich realizację opuściła pisarza, jego późniejsze utwory wydawane często w drugim obiegu przedstawiają często satyryczny obraz środowisk artystycznych związanych z partią.